31 grudnia 2021 r.
Jednym z pięciu fundamentów rządowego programu Polski Ład jest pakiet mieszkaniowy. Zaproponowane w Polskim Ładzie rozwiązania obejmują trzy formy pomocy:
W odniesieniu do dwóch pierwszych rozwiązań zakończony został pełen proces legislacyjny i wejdą one w życie w 2022r., natomiast bon mieszkaniowy, zgodnie z zapewnieniami Ministerstwa Rozwoju i Technologii wejdzie w życie najprawdopodobniej dopiero 1 stycznia 2023 roku, z uwagi na konieczność dostosowania narzędzi informatycznych, do sprawnego wdrożenia i przeprowadzenia programu.
Przejdźmy do omówienia poszczególnych rozwiązań zaproponowanych w pakiecie mieszkaniowym.
Program tzw. gwarancji kredytowych, czyli „Mieszkanie bez wkładu własnego” wprowadzony został ustawą z dnia 1 października 2021r. o gwarantowanym kredycie mieszkaniowym (Dz.U. 2021, poz. 2133). Wejdzie ona w życie 27 maja 2022 r. Program potrwa do końca 2030 r.
Celem zaproponowanego przez rząd rozwiązania jest zwiększenie dostępności do zakupu własnego mieszkania lub budowy domu. Program skierowany jest do osób, które posiadają zarobki umożliwiające spłatę kredytu na zakup mieszkania lub domu, ale jednocześnie nie mają środków na wymagany wkład własny.
Gwarantowany kredyt mieszkaniowy nie jest zatem instrumentem polityki socjalnej państwa, kierowanym do gospodarstw domowych o niskich dochodach. Niezbędne jest bowiem posiadanie przez kredytobiorcę zdolności kredytowej do obsługi tego zobowiązania.
Ustawa o gwarantowanym kredycie mieszkaniowym, określa m.in.:
Gwarantowany kredyt mieszkaniowy w rozumieniu przywołanej wyżej ustawy, to kredyt:
a także:
Sama procedura przyznawania kredytu zależeć będzie od banku udzielającego kredytu. Niemniej jednak wydaje się, iż nie powinna znacząco odbiegać od procedury udzielania innych kredytów hipotecznych z wkładem własnym.
Zgodnie z przepisami ustawy, o udzielenie gwarantowanego kredytu mieszkaniowego mogą wnioskować:
Gwarantowany kredyt mieszkaniowy może zostać udzielony w celu pokrycia całości albo części wydatków:
Warunkiem ubiegania się o przyznanie gwarantowanego kredytu mieszkaniowego jest wykazanie przez kredytobiorcę, iż:
Od zasady dotyczącej nie posiadania prawa własności lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego lub nie przysługiwania spółdzielczego prawa dotyczącego lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego ustawodawca wprowadził wyjątki.
Zgodnie z przepisami omawianej ustawy, z gwarantowanego kredytu mieszkaniowego będą mogli skorzystać kredytobiorcy, którzy co prawda posiadają prawo własności lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, lub przysługuje im spółdzielcze prawo dotyczące lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, jeżeli w skład gospodarstwa domowego kredytobiorcy wchodzi:
Oświadczenie o przysługującym kredytobiorcy prawie własności albo spółdzielczym prawie dotyczącym nie więcej niż jednego lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, o określonej powierzchni, składa się we wniosku o przyznanie gwarantowanego kredytu mieszkaniowego. W dniu spłaty kredytu nie będzie można jednak być właścicielem innego mieszkania, niż zakupione z wykorzystaniem gwarantowanego kredytu mieszkaniowego.
Najważniejszym rozwiązaniem, zawartym w ustawie o gwarantowanym kredycie mieszkaniowym, jest możliwość uzyskania przez kredytobiorcę możliwości objęcia gwarancją części kredytu hipotecznego. Gwarancja zastępuje wymóg wniesienia wkładu własnego.
Objęcie gwarancją części kredytu następuje wraz z udzieleniem tego kredytu, na zlecenie kredytobiorcy składane wraz z wnioskiem o udzielenie tego kredytu.
Wysokość objętej gwarancją części kredytu określa umowa kredytu.
Wartość ta nie może być niższa od kwoty stanowiącej 10% wydatków, w celu pokrycia których udzielany jest kredyt. Łączna wysokość objętej gwarancją części kredytu oraz wkładu własnego kredytobiorcy nie może przekroczyć kwoty stanowiącej 20% wydatków, w celu pokrycia których udzielany jest kredyt.
Wysokość objętej gwarancją części gwarantowanego kredytu mieszkaniowego nie może być wyższa niż 100 000 zł.
Gwarancji udziela Bank Gospodarstwa Krajowego we własnym imieniu i na własny rachunek.
Z tytułu udzielenia gwarancji Bank Gospodarstwa Krajowego będzie pobierał od kredytobiorcy jednorazową opłatę prowizyjną w wysokości 1,0% objętej tą gwarancją części gwarantowanego kredytu mieszkaniowego. Wniesienie opłaty prowizyjnej jest warunkiem udzielenia gwarantowanego kredytu mieszkaniowego.
Kolejnym ważnym rozwiązaniem zaproponowanym przez ustawodawcę w analizowanej regulacji prawnej jest tzw. spłata rodzinna, czyli spłata przez Bank Gospodarstwa Krajowego części kredytu w związku z powiększeniem gospodarstwa domowego kredytobiorcy, o drugie albo kolejne dziecko. Jest to instrument połączony z gwarantowanym kredytem mieszkaniowym.
Bank Gospodarstwa Krajowego dokona na rzecz kredytobiorcy spłaty rodzinnej, jeżeli:
Spłata rodzinna będzie dokonywana w wysokości:
Spłata rodzinna będzie dokonywana na zlecenie kredytobiorcy składane:
Do zlecenia spłaty rodzinnej kredytobiorca dołącza:
Bank Gospodarstwa Krajowego BGK dokona spłaty rodzinnej w terminie 30 dni od dnia otrzymania, od banku kredytującego, zlecenia złożonego przez kredytobiorcę.
Wszelkich informacji o gwarantowanym kredycie mieszkaniowym udziela Ministerstwo Rozwoju i Technologii pod numerem infolinii: 22 765 64 64, a także na stronie internetowej: www.gov.pl/web/rozwoj-technologia.
Podstawa prawna:
Regulacje prawne, dotyczące uproszczenia procedury budowy domu do 70 m², zostały zawarte w przepisach ustawy z dnia 17 września 2021 roku o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2021, poz. 1986). Uchwalone zmiany wchodzą w życie 3 stycznia 2022 roku.
Celem przywołanej wyżej nowelizacji jest ułatwienie budowy domu do 70 m2. W ramach programu przewidziano uproszczenie procedur, polegające na tym, że domy jednorodzinne do 70m2 powierzchni zabudowy będzie można realizować bez pozwolenia na budowę, bez konieczności zatrudniania kierownika budowy i bez dziennika budowy, wyłącznie na podstawie zgłoszenia.
Zgodnie z przyjętą nowelizacją, budowę domów jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m2 będzie można realizować na podstawie procedury zgłoszenia budowy, przy założeniu, że są to budynki nie więcej niż dwukondygnacyjne oraz obszar ich oddziaływania w całości mieści się na działce, na której zostały zaprojektowane.
Inwestor musi poinformować organ nadzoru budowlanego o terminie rozpoczęcia robót budowlanych. Ma to zagwarantować bezpieczeństwo inwestycji. Jednocześnie wyłączono możliwość wnoszenia sprzeciwu przez organ administracji architektoniczno – budowlanej do dokonanego zgłoszenia, tak więc budowa domu do 70 m2 zabudowy, będzie mogła rozpocząć się zaraz po dostarczeniu zgłoszenia.
Podczas budowy takich domów nie będzie konieczne ustanawianie kierownika budowy, ani też zakładanie i prowadzenie dziennika budowy. Jest to przywilej inwestora, a nie konieczny wymóg. Każda osoba, która będzie chciała ustanowić kierownika budowy i prowadzić dziennik budowy, będzie to mogła robić bez żadnych problemów.
Zgodnie z przyjętą nowelizacją, inwestor zobowiązany będzie dołączyć do zgłoszenia, oświadczenie, że budowa domu prowadzona jest w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych, oraz że przyjmuje na siebie odpowiedzialność za kierowanie budową, w sytuacji, gdy nie będzie ustanawiał kierownika budowy.
Nowelizacja określa także dopuszczalną gęstość zabudowy w przypadku domów do 70 m², wskazując, iż liczba tych budynków nie może być większa niż jeden na każde 500 m2 powierzchni działki.
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzja o warunkach zabudowy dla domów do 70 m2 ma być wydawana w ciągu 21 dni.
Wszelkich informacji o rządowym programie „Dom bez formalności” udziela Ministerstwo Rozwoju i Technologii pod numerem infolinii: 22 765 64 64, a także na stronie internetowej: www.gov.pl/web/rozwoj-technologia.
Podstawa prawna:
Jednym z założeń Polskiego Ładu w zakresie wsparcia zakupu lub najmu mieszkań czy też domów będzie bon mieszkaniowy.
Bon mieszkaniowy najprawdopodobniej wejdzie w życie dopiero 1 stycznia 2023 roku. Wynika to z konieczności dostosowania narzędzi informatycznych, do sprawnego wdrożenia i przeprowadzenia programu.
Na ten moment, nie ma aktu prawnego, który regulowałby przedmiotowe rozwiązanie. Dysponujemy założeniami rządowymi przedstawionymi wraz z prezentacją programu Polski Ład.
Zgodnie z tymi założeniami, bon mieszkaniowy będzie można otrzymać, jako:
Społeczny bon mieszkaniowy będzie przeznaczony dla osób, które:
W takim przypadku środki finansowe ze społecznego bonu mieszkaniowego będzie można przeznaczyć na partycypację w towarzystwie budownictwa społecznego (TBS/SIM), w którym beneficjenci zdecydują się wynajmować mieszkanie. Istnieje również możliwość sfinansowania z tych środków wkładu mieszkaniowego w spółdzielni.
Planuje się, iż wysokość wsparcia z tytułu społecznego bonu mieszkaniowego wyniesie:
Rodzinny bon mieszkaniowy, będzie to wsparcie, które otrzymają rodziny posiadające troje lub więcej dzieci. Warto zaznaczyć, że ten wariant dotyczy również gospodarstw domowych, w skład których wchodzą osoby z niepełnosprawnością.
Rodzinny bon mieszkaniowy będzie mógł zostać przeznaczony na partycypację w TBS/SIM, wkład mieszkaniowy w spółdzielni, a dodatkowo także na zakup mieszkania lub domu jednorodzinnego, oraz jego budowę.
Jeżeli rodzina, przed dniem realizacji bonu, nie posiadała mieszkania lub domu, może otrzymać wyższą kwotę wsparcia nawet o 45 000 zł. Dotyczy to również osób posiadających mieszkanie mniejsze niż 65 m².
Planuje się, iż wysokość wsparcia z tytułu rodzinnego bonu mieszkaniowego wyniesie, w przypadku:
Trzeci wariant, to bon mieszkaniowy plus, który mogą otrzymać rodziny nieposiadającego własnego mieszkania lub domu jednorodzinnego, a jednocześnie starające się o kredyt hipoteczny na nabycie nieruchomości.
Rząd nie udostępnił jeszcze szczegółowych informacji na temat stawek w przypadku bonu mieszkaniowego w wariancie plus. Wiemy jednak, iż będzie on przyznawany przed zawarciem umowy z bankiem. Pieniądze wpłyną na konto dopiero po zakupie lokalu oraz urodzeniu drugiego i kolejnych dzieci.
Wniosek o przyznanie bonu mieszkaniowego będzie trzeba złożyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych odpowiedniego dla miejsca zamieszkania.
Beneficjenci otrzymają czas na realizację bonu mieszkaniowego od 1 stycznia do 31 grudnia roku następującego po przyznaniu wsparcia. Istnieje możliwość przedłużenia tego terminu o rok, po uiszczeniu odpowiedniej opłaty.
Podstawa:
Opracowała: Magdalena Szczudrawa
Zobacz również: